
Jest to zmiana kierunku względem wiatru od kursów ostrych do kursów pełnych. Przed wykonaniem ruchu sterem należy pamiętać, że w pierwszej kolejności należy luzować żagle. Uchroni to nas przed sytuacją pływania z przebranymi żaglami. Nieluzowanie żagli podczas odpadania może być skutecznym sposobem przewrócenia jachtu. Manewr odpadania należy zakończyć w momencie uzyskania zadowalającego sternika kursu lub kiedy wejdziemy w kurs fordewind.
Podczas poprawnie wykonywanego manewru odpadania jacht zacznie zwiększać przechył, dlatego należy zwrócić uwagę na odpowiednią pracę balastem i nie doprowadzać do przechyłu na stronę nawietrzną.
Błędnie wykonany manewr odpadania – bez luzowania żagli, może skończyć się niepożądanym zwiększeniem przechyłu, a w skrajnej sytuacji wywrotką.
Komendy:
- Sternik: Lewy / prawy foka szot luzuj
- Szotmen: Jest lewy / prawy foka szot luzuj